10 tips voor meer beweging tijdens je werk

  In de media   |   19-06-2018

Bevlogen zijn voor je werk is fijn. Het geeft een gelukkiger gevoel en je houdt het werk langer vol. Bevlogen mensen werken langer door, maar het slokt ook veel aandacht op. Het kan zomaar anderhalf uur later zijn. En ondertussen hebben de meeste mensen vrijwel stil gezeten. Niet goed, maar de agenda is vol. Dus blijft het bij een verloren halfuurtje joggen, op zondagochtend. Dat is niet voldoende. Bewegen moet elke dag. Gelukkig kan het, net als tussendoortjes, ook tussen veel activiteiten door.


Een groot deel van de dag ben je aan het werk, op kantoor of ergens anders. Vaak betekent dit veel uren achter een bureau en weinig beweging. De risico’s daarvan blijken groot te zijn. Zweedse onderzoekers stelden in 2014 al vast dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met 50 procent verhoogt. Maar ook onderzoek van consulent Office Angels bij meer dan duizend Britse kantoormedewerkers liet zien dat rond  63 procent van de medewerkers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft verlaat het kantoor gedurende de hele dag niet.


Half uurtje zondagochtend?


Schrikbarend is dat het gezondheidsrisico nauwelijks minder wordt bij wekelijks sporten en/of bewegen. De oplossing is om dagelijks minder te zitten en meer in beweging te zijn. Op het werk, thuis of waar dan ook. Hoe doe je dat?


De 10 tips op Over Duurzame Inzetbaarheid tonen aan hoe makkelijk het is