Samenwerking verbeteren

  Arbocatalogus
soort:
oplossing
onderwerp:
werkdruk
doelgroep:
werkgever + werknemer
aard:
genezen + voorkomen
invoeringstijd:
maand
rendement:
positief
bedrijfsgrootte:
grote + kleine bedrijven

Goede samenwerking zorgt ervoor dat het werk efficiënt en plezierig verloopt. Bij het verbeteren van de samenwerking gaat het ook om communicatie. Belangrijke elementen voor communicatie bij samenwerking zijn: het betreft tweerichting-verkeer, het elkaar op een positief-kritische wijze feedback geven en een open cultuur zien op te bouwen. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers mee kunnen denken bij belangrijke organisatieveranderingen, zoals de manier waarop een reorganisatie wordt uitgevoerd.

Wat doe je als werknemer?

Een goede samenwerking en plezierige werksfeer is een erg belangrijke bron voor het plezier voor jou als werknemer. Uit onderzoek blijkt dat goede arbeidsverhoudingen ervoor kunnen zorgen dat werknemers meer werkdruk aan kunnen. Zie ook werkplezier vergroten. Andersom geldt dat slechte samenwerking kan leiden tot veel ergernis en een verhoging van de werkdruk. Je kunt horizontaal samenwerken – met je collega’s en andere afdelingen – maar ook verticaal: met je leidinggevende. Wat kun jij als werknemer doen om de samenwerking te verbeteren?

Zo bevorder je als leidinggevende de samenwerking

 inclusief praktijkvoorbeelden

Werkdruk ontstaat ook vaak doordat anderen geen goed werk afleveren of doordat je op anderen moet wachten. Als je beseft hoe vaak je per dag van anderen afhankelijk bent voor je eigen prestatie en je arbeidsvreugde, dan begrijp je hoe enorm belangrijk een goede samenwerking is. Als leidinggevende heb je een heel belangrijke verantwoordelijkheid bij het creëren van een optimale samenwerking, zowel formeel (functioneel) als informeel (sociaal).